Техники на дишане при раждане

В умението да се диша правилно се крие ключът към здравето, хармонията и вътрешния мир. Техниките на дишане обаче не се усвояват за един ден. Те трябва да се практикуват ежедневно. Трябва да бъдете постоянна и упорита. Препоръчва се тренирането им най-вече след 36 г.с. Съществуват няколко техники на дишане, които са подходящи  по време на раждане. Болката няма да изчезне, но идеята е тя да намали своята интензивност.

Първи етап на раждането

Пълно релаксиращо дишане

То е основополагащо! Представлява най-важната дихателна техника за релаксация. Използва се между контракциите. Когато свърши контракцията се вдишва дълбоко въздух, броейки до 4. Той се задържа отново броейки до 4 и накрая се издиша, броейки до 8. Издишането наподобява продължителна въздишка. 4-4-8 Винаги се вдишва през носа и се издишва през устата (по-добре е да се прави със затворени очи). Акцентът е върху издишването (8) – трябва да е колкото се може по-продължително то, за да се остане без въздух. 4-4-8 се прави веднъж след края на всяка контракция. Може да се тренира и с визуализация; в седнало или легнало положение.

Гръдно (диафрагмено) дишане

Поемете дълбоко въздух със затворена уста през носа, задръжте го 1-2 секунди и бавно и продължително издишайте през устата.

Дишане с издаване на звук

Подходящо е по време на самата контракция. С настъпването на контракцията се прави дълбоко вдишване през устата, а по време на контракцията се издиша бавно като се издава гърлен стон.

Повърхностно дишане

Прилага се през първия етап на раждането – разширяването на маточната шийка. Прави се само по време на болката. Когато тя премине, дишайте нормално. Поемете дълбоко въздух със затворена уста, задръжте 2-3 секунди, след това го изпуснете с отворена уста. Отново поемете въздух, бавно задръжте, издишайте. Постепенно трябва да се усвои този ритъм, като се почне от 10 и се стигне до 30-40 секунди.

pexels-photo (2)

Подразделя се на три вида, съответно:

Валсово дишане

Прави се на върха на контракцията, когато болката е най-силна. Наподобява темпото на валса. Практикува се, когато започне контракцията. Вдишайте като броите до три, задръжте въздуха броейки до три и издишайте, отново броейки до три. 3-3-3 И така три пъти, докато свърши контракцията и е време за 4-4-8, след което се чака следващата контракция.

Пуф-паф дишане

Практикува се отново на пика на контракцията. Представлява леко и бързо вдишване и бързо издишване в рамките на една секунда. Продължава около 10-20 сек. Счита се за най-“работещото” упражнение.

Дишане стълбичка

Практикува се, когато отминава контракцията. Вдишайте броейки до три, задръжте въздуха за 3 секунди, издишайте броейки до 4, като четвъртото издишане трябва да е най-продължително в сравнение с предните три. 3-3-4

Втори етап на раждането

Блокирано дишане

Прилага се през втория етап на раждането – „изгонването на плода“. Поемете дълбоко въздух с отворена уста в началото на контракцията, затворете я и се опитайте да задържите въздуха като броите до десет. След това изпуснете въздуха бързо. Веднага отново поемете въздух, задръжте 10 сек, издишайте и за трети път дълбоко вдишайте, задръжте, издишайте. Когато упражнявате това дишане, легнете по гръб, свийте крака в колената и максимално ги разтворете настрани.

Задъхано дишане

Непосредствено преди да се роди главата на бебето, трябва да дишате, вместо да напъвате (акушерката ще предупреди). Дишането е учестено, задъхано, вдишване – издишване за 1-2 сек, с полуотворена уста. Опитайте да издържите на това темпо около 30 сек.

Focused

Изброените техники следва да улеснят раждането. Освен тях, най-важното е да се запази спокойствие, да се насочат мислите към приятни емоции и да се доверите на себе си и бебето.

Източници: Списание „9 месеца“;  BGmama


Photos: by Pexels 

Advertisements

One thought on “Техники на дишане при раждане

  1. Pingback: Как срещнах любовта на живота ми (или раждането на сина ми) | Aleksandra Georgieva

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s