Възстановяване след раждане

Голямото събитие е преминало успешно, малкото сладурче вече е тук и вие сте щастлива майка. Честито и нека много да ви радва!

Само че от подготовката за самото събитие и за грижите за бебето след като се появи, не ви е останало време да се запознаете с това, което вас ви очаква след раждане. Има няколко неща, мога да ги нарека дори „процеси“, за които трябва да знаем, че ще се случат. По-добре подготвени, отколкото изненадани! Те са неприятни процеси, но доколкото показва малкото ми проучване – нормални. Има и няколко препоръки за справянето с тях и бързото възстановяване. Тук става дума за нормално раждане, не за секцио.

pexels-photo (2)iuhgaui

Първото, което трябва да знаем е, че са необходими поне около 4 седмици за възстановяване, при условие, че раждането е протекло без усложнения. Обездвижването след раждане се препоръчва да бъде ограничено, но в същото време спорт може да започне да се практикува поне 2 месеца след раждането. Необходими са до 40 дни без натоварване.

Що се отнася до неприятните „процеси“, ще започна с най-„безболезнения“. Възможно е, но не при всички (отново е индивидуално), да се появят сини кръгове около очите и натъртвания. Добрата новина е, че изчезват в рамките на няколко дни.

Друг процес са маточните контракции и инволуцията на матката – наричат се още „болки след раждането“. Матката ще се усеща като твърда топка в коремната област. За тях е възможно лекарят да препоръча болкоуспокояващи.

Идва ред на най-неприятната част – поне за мен! Лохиите. Представляват изхвърлянето на течение от кръв и остатъчна тъкан и са доста обилни първите дни след раждането, като постепенно следва да намаляват (сравняват се с обилна менструация). За тяхното преминаване се препоръчва избягването на секс, докато не изчезнат, също и добра хигиена.

Чувство на безпомощност, тревожност, нетърпеливост, раздразнителност, безсъние, тъга, плач без причина? Това е т.нар. следродилна депресия. Проявява се при доста висок процент от жените. Как да се справите с нея? Разговори с близките, помощ от таткото, здравословна и балансирана храна, почивка.

pexels-photo (16)

Възможен е също и косопад. За него се казва, че е временен ефект, който отшумява скоро и не бива да се притеснявате.

Кърменето помага за по-бързото възстановяване след раждането. То стимулира хормони, които помагат на матката да възвърне формата и размерите си и спомага и за редуциране на теглото. Така че то е наш съюзник.

Натъкнах се също и на йога след раждане – след изминаването на определения период, могат да се започнат препоръчаните йога упражнения. Едно поверие твърди, че за да отслабне и да възвърне стегнатия си вид след раждането, на тялото му е нужно толкова време, колкото е траяла самата бременност. Не знам до колко е вярно, но има логика – не бива да очакваме веднага да изглеждаме както преди бременността. Всичко с времето си.

И накрая, но не на последно място – да се спи винаги докато бебето спи!

Отдайте се на почивка, когато е възможно и на времето с бебето. Все пак е заслужена почивка!

Скъпи майки,

Нужни са много любов, кураж и късмет! Бъдете силни, уверени и изпълнени с енергия!

 


Източници:

„Бременност – BG” ; „Памперс – BG


Photos: by Pexels

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s