Да бъдеш майка. Записки – ранно детско развитие

Наскоро бях на една много интересна лекция, водена от психолог, за ранното детско развитие. Искам тук да споделя някои от записките ми (не успях да запиша всичко, естествено), които мисля, че могат да бъдат полезни.

Първото, което запомних от лекцията, е, че майката е водеща в емоционалното развитие на детето. Ако детето е отглеждано от друг възрастен (баща, баба например), водещ е той. Второто е, че детето е готово да бъде отделено от майката (да бъде дадено на ясла) след година и половина от раждането му.

person-girl-cute-young

Стимулиране на развитието на детето на възраст от 0 до 3 месеца се извършва чрез:

  • Създаване на позитивна среда и спокойна обстановка за детето;
  • Предоставяне на много неща (играчки, материи) за опознаване от детето;
  • Извеждане навън и развеждане в жилището колкото се може повече;
  • Музикална стимулация (нежна, тиха музика, мелодична);
  • Майката да овладява своите негативни емоции;
  • Общуване с детето по време на ежедневните дейности.

 

Стимулиране на развитието на детето на възраст от 4 до 6 месеца се извършва чрез:

  • Предоставяне на звукови играчки (вибриращи, свирещи, шумящи);
  • Стимулиране интереса на детето да хваща играчки;
  • Съвместни игри с детето;
  • Заучаване на прости движения (игри с ръчички, пръсти).
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Photo by Hilary Halliwell

Детето на възраст от 7 до 12 месеца:

  • Реагира при излизане на майката от стаята;
  • Обръща внимание на другите деца;
  • Реагира, когато се произнесе името му;
  • Подръжава жестове и изрази на лицето;
  • Настоява за изпълнение на желанията му;
  • Иска да прави някои неща само.

След 1 годинка, детето започва да реагира само без да търси изражението на майката. Емоционалните му реакции са изцяло негови, не са подръжание. Проявява се избирателност към играчките. Може детето да се стимулира да се концентрира като се скриват и откриват изграчките – детето да ги търси с поглед.  След прохождането детето започва да става много самостоятелно – иска да прави нещата само.

Стимулиране на развитието на детето на възраст от 2 до 3 години се извършва чрез:

  • Игра заедно с детето;
  • Осигуряване на материали за рисуване и други (пластелин);
  • Обясняване на различните ситуации на детето;
  • Начални фази на възпитание на детето.

gladiolus-sword-flower-iridaceae-red-67631

До 1 година плачът на детето не е манипулация, а израз на някаква потребност. Манипулация може да се появи евентуално след 3 години. На възраст след 2 години може да се прилага директно възпитание – да се обяснява директно на детето всичко.

Между 2 години и  3 години се появява т. нар. бебешки пубертет. Съветът на психолога е да се предоставя контролиран избор. Т.е. казва се на детето „Избираш това … или това…). Също да се разговаря с детето и то да обясни защо не иска да направи нещо.

Малко са ми разхвърляни записките, за което се извинявам. За мен всичко това е доста полезно. А за Вас?

pexels-photo-100584

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s