Твоята нова професия: Да бъдеш майка. Кърменето и моят опит

Когато бях бременна, единственото, което ме плашеше, беше как ще протече раждането. Надявах се то да мине без усложнения. Не си и бях помисляла за проблеми, свързани с кърменето. И по закона на Мърфи: раждането мина бързо, без усложнения. Проблеми имах с кърменето, първата седмица след раждането.

Всичко започна в болницата (бях обяснила ситуацията в един пост, който се наложи да изтрия – няма втори път да спомена коя е болницата, за да не получавам отново по мейла и във фейсбук хейт и никакво разбиране от други жени). Въпреки че бях доста добре подготвена за кърменето – бях ходила на курс, бях гледала едно филмче, бях чела за основите на кърменето и т.н., когато медицински лица започнаха да ми говорят, че нямам кърма и че зърната ми били вдлъбнати и бебето не можело да засуче, признавам си – наистина се шашнах! Бебето ми три дни се тъпчеше с АМ от сестрите в болницата, а аз се чувствах безпомощна… Зърната ми бяха разранени още преди да сложа сина ми на гърда, в болницата се спазваше правилото за трите часа, а аз бях в стрес, че желанието ми за кърмене ще се провали.

pexels-photo-29781

Как преодолях проблемите? Прибрах се вкъщи със сина ми и се обадих на консултант по кърмене. Иначе нямаше да успея, заявявам го напълно съзнателно. Тя ме успокои, сложихме детето на гърда, даде ми съвети за разранените зърна. И съвети за самото кърмене, разбира се. След няколко дни имах проблеми с едната гърда – един участък от нея беше започал да става много твърд и се уплаших, че е бучка. Отново се обадих на консултант по кърмене. И проблемът отново беше решен.

И така, вече кърмя четири месеца. Което по принцип си е доста малко време, де. Обаче си мисля, че щом преодолях проблемите в началото, сега ще е по-лесно.

flowers-garden-colorful-colourful

Малко съвети от мен за кърменето:

1.Запознайте се с основите на кърмене преди раждането и не слушайте какво ви говорят в болницата. Не спазвайте правилата на старата школа! Бебето се кърми на поискване, а не през 3 часа. Гърдата не се държи като цигара, когато се подава на бебето. Зърната не трябва да бъдат стискани, обтривани с груби кърпи или там каквото и да било. Пф.

2.Запишете си телефонния номер на консултант по кърмене и при необходимост звъннете веднага.

3.Помощ може да потърсите и в нета: намерих два сайта за подкрепа за кърменето. Първият е lalechebg.comЛа Лече Лига. Вторият е podkrepazakarmene.comНационална асоциация „Подкрепа за кърмене“. А също и безценни съвети можете да намерите в блогът на Христина Янева – xedra.wordpress.com.

4.Помощ във фейсбук – група „За дългото кърмене. В тази група често намирам отговори за кърменето, от които имам нужда. Дори не се налага да поствам нещо. Работата е там, че проблемите, които аз имам, не са само мои, а се срещат при доста жени, които търсят отговори също като мен. Така че – не сте сами.

5.Поискайте съвет от приятелка, която кърми.

6.За разранени зърна: силиконови протектори за зърна, докато раните заздравеят. И компреси „Мулти Мам“ – поръчах си ги онлайн от framar.bg.

7.При поява на нещо, което се съмнявате, че е бучка: Първо топъл компрес на гърдите. После бебето ви изсуква. Ако трябва доизцеждате с помпа. И накрая компрес със зеле – начуквате листо от зелка и овивате гърдата, но да не се покриват зърното и ареолата.

8.Не забравяйте, че кърмата не слиза веднага след раждане. Честно казано, при мен слезе на третия ден – сутринта усетих, че гърдите ми са пълни. А и стомахчето на бебето е много малко първите дни!

9.Трябва ви спокойствие и подкрепа от любимите хора! Следвайте интуицията си. Вие знаете най-добре.

pexels-photo-29986

Забравих да кажа как се реши моя проблем с „бучката“, която се оказа застояла кърма. Просто смених позата за кърмене – все слагах малкия на „люлка“, но след проблема я смених с „футболна топка“. И така той сам си изсука каквото има. Много просто, нали? Но не можах сама да се сетя.

В момента ми убягва какво друго да ви кажа… Това е моят скромен опит с кърменето. Синът ми наддава за сега по едно кило на месец… Последно беше наддал кило и 200. Мисля, че е благодарение на кърменето.

И все пак – ако нещата не се получат, не е краят на света. Има си голямо разнообразие на адаптирани млека. Понякога мисълта, че задължително трябва да се справим с кърменето, създава излишен стрес. Аз примерно съм кърмена доста малко (доколкото знам от майка ми) и какво – всичко си е наред.

Мисля, че няма нищо, което да е на всяка цена.

 Пожелавам ви успех! 🙂

pexels-photo-2fuu

Leave a Reply

